Nou article: Què era l'actual seu de l'Ateneu Montserrat?

Costa d’imaginar el barri d’Hostafrancs sense l’Ateneu  Montserrat, oi? Des de l’any 1919, s’ha convertit en un element integrador i dinamitzador del barri. Però com ja deus estar suposant, compta amb una història al darrere abans de convertir-se en l’Ateneu tal i com el coneixem a dia d’avui. I el carrer on es troba situat t’hauria de donar alguna pista…

Així  era la Torre d’en Damians

Val a dir que la història que s’amaga darrere de l’actual emplaçament de l’Ateneu Montserrat no està feta de flors i violes. Ans al contrari. Entre els segles XVII i XVIII va ser un espai lligat a la convulsió i conflictivitat de l’època: la Torre  d’en Damians.

Com expliquen Albert Torras i César Cárdenas al llibre de referència “Llegendes, misteris i crònica negra de Sants, Hostafrancs i La Bordeta”, la torre era indispensable per a la defensa de Barcelona: “[la torre d’en Damians] era un espai d’emmagatzemament d’armes i municions per a una estratègica defensa  de Barcelona que donava suport a les torres defensives que s’erigien a la muntanya de Montjuïc, i anava més enllà en direcció a la Torrassa de l’Hospitalet”, detallen.

Afortunadament, a dia d’avui, ja no hi veiem desfilar tropes de soldats al voltant de la torre, la qual segons la documentació històrica tenia unes dimensions força reduïdes.

A qui  deu el nom, la torre?

El nom de Damians també compta amb el seu origen, és clar. Segons el mateix llibre, “els Damians van ser una família d’herois de la batalla de Montjuïc, del 1641, a qui se’ls havia concedit aquest torreó de defensa de la ciutat. Un d’ells, Jaume Damians, va ser nomenat membre del Consell de Guerra”, narren.

Així doncs, la propera vegada que visitis l’Ateneu Montserrat i vegis que està situat al carrer Torre d’en Damians, sabràs fil per randa a què fa referència.

I si vols descobrir més anècdotes i contalles sobre l’origen dels carrers del barri d’Hostafrancs, t’animem a visitar els vídeos del nostre perfil d’Instagram. No t’oblidis de seguir-nos!

Perfil  d’Instagram de la Federació d’Hostafrancs