A Hostafrancs, cap Festa Major sense patró!

Fa uns dies, et vam explicar com es va produir l’annexió d’Hostafrancs a la ciutat de Barcelona en aquest article. I com començàvem a introduir, aquesta unió territorial va esdevenir més lenta en l’àmbit reiligiós. Saps per què? Tot seguit, t’ho expliquem!

Hostafrancs busca patró

La història del patró d’Hostafrancs, l’Àngel Custodi, va lligada al conjunt de la ciutat de Barcelona i no únicament al nostre barri. Com explica el periodista Albert Torras i Corbella al llibre “La Festa Major d’Hostafrancs, 150 anys de tradició i festa”, l’àngel protagonitza una de les llegendes més importants de la ciutat.

Segons la contalla, l’any 1398 sant Vicenç Ferrer va entrar a Barcelona per l’antic portal dels Orbs i va veure quelcom miraculós: un àngel que “guardava la ciutat per ordre de l’altíssim”. Això va comportar que sant Vicenç Ferrer assegurés que un àngel custodiava la ciutat, i l’indret va passar a ser conegut com el Portal de l’Àngel, on s’hi va fer un altar. Aquesta història va propiciar tot un culte al voltant de la figura de l’àngel que es mantindria fins a l’actualitat.

L’arribada de l’Àngel Custodi a Hostafrancs

El trasllat de la imatge del sant es va produir l’any 1868 a causa de l’enderrocament de la muralla on es trobava situat originalment. Això se sumava a la consideració d’Hostafrancs com una altra de les vies principals d’entrada a la ciutat. L’arribada del sant i el sentiment d’identificació del barri va articular la Festa Major com la coneixem a dia d’avui. També va suposar el deslligam eclesiàstic respecte Sants, ja que l’església de Sant Àngel Custodi va adquirir la condició de parròquia.

La presència de l’Àngel Custodi al barri també va suposar el trasllat d’algunes tradicions que l’envoltaven cap al barri. Una d’elles és la Fira de Magranes, que històricament se celebrava al portal dels Orbs per guarir els malalts i la qual es va traslladar a Hostafrancs junt amb el patró. Enguany la podrem gaudir l’1 d’Octubre a partir de les 10h al Carrer Vilardell.

Consulta totes les activitats de la Festa Major d’Hostafrancs 2023 al programa!